Relaxia Mia - Masáže a Kozmetika

Diamanty

Diamanty sú večné

Diamant je symbolom krásy, sentimentu a vášne. Sprevádza ľudstvo už dlhé storočia. Nestráca na kvalite a jeho krása a čírosť je očarujúca. Kamienok, ktorý vznikal v hlbinách zeme. Jeho lesk a žiara vraj v najväčšej miere znásobujú krásu žien. A čistia auru…
Diamant je kubická kryštalická forma uhlíka. Je známy svojimi výnimočnými fyzikálnymi vlastnosťami, najmä tvrdosťou a vysokou disperziou svetla. Vďaka týmto a ďalším vlastnostiam je diamant veľmi žiadaný v klenotníctve a na priemyselné použitie. Pretože k vzniku diamantu je potrebný obrovský tlak a vysoké teploty, nachádzajú sa predovšetkým tam, kde žeravá magma vystúpila k povrchu Zeme aspoň z hĺbky 150 km pod povrchom a stuhla.
Vďaka svojej tvrdosti a optickým vlastnostiam sú diamanty veľmi žiadané na výrobu šperkov. Diamanty používané ako drahokamy sú zrezané a vybrúsené do tvaru špeciálneho mnohostenu, ktorý zvýrazní ich atraktívny vzhľad. Nakoľko sú diamanty veľmi tvrdé, dajú sa výborne leštiť a sú odolné voči poškriabaniu. Diamanty lámu svetlo na dúhové farby, za čo sú oddávna obdivované. Kvalita diamantov sa určuje podľa karátov, čistoty, farby a brusu.
Už pred 2 500 rokmi boli v Indii diamanty považované za drahokamy. Ich popularita sa zvýšila, keď boli objavené nové tvary výbrusu, ktoré lepšie zvýraznia kvality diamantu.V priemysle sa diamanty používajú hlavne pre svoju tvrdosť, vďaka ktorej nájdu uplatnenie v pílach, vrtákoch a brúskach. Používajú buď diamanty syntetické alebo prírodné diamanty, ktoré nie sú vhodné na použitie v klenotníctve. Vďaka tomu je ich cena nižšia.
Ťažba, spracovanie a distribúcia diamantov je ovládaná malým počtom spoločností. Obchod s diamantami sa sústreďuje v tradičných centrách, z ktorých najdôležitejšie sú Antverpy. Spoločnosť De Beers so sídlom v Johannesburgu a v Londýne je už sto rokov najvýznamnejším hráčom na trhu s diamantmi. Firma a jej pobočky vlastnia bane, v ktorých sa vyťaží 40% celosvetovej produkcie diamantov a ovládajú distribúciu takmer dvoch tretín diamantov používaných ako drahokamy. De Beers boli v minulosti obviňovaní z monopolistického správania, napríklad z manipulácie cien.
Pravý diamant musí mať certifikát. Skutočne dôveryhodné a celosvetovo uznávané certifikáty vydáva len sedem laboratórií a klasifikačných inštitúcií vo svete. Certifikovaný diamant má laserové vyznačenie na okraji viditeľné pri 10-násobnom zväčšení. Ulakomiť sa na necertifikovaný diamant za dobrú cenu sa neodporúča. Nemusí byť pravý alebo môže pochádzať z krajín, ktoré majú medzinárodný zákaz vývozu diamantov. Ide napríklad o Angolu, Botswanu, Kongo, Sierru Leone, Libériu či Pobrežie Slonoviny. Predajom týchto diamantov sa totiž väčšinou financujú povstalecké skupiny a vojnové konflikty. Preto sa im hovorí aj „krvavé diamanty“.
Veľký záujem o diamanty prepukol v Európe najmä koncom 19. storočia, keď najmä Britániu zaplavili diamanty z koloniálnej Južnej Afriky. Kvalitný a nápadný diamantový šperk jednoznačne dával najavo majetkové pomery a status ich nositeľov. Zásadnú úlohu v tvorbe šperkov vtedy zohrala firma Tiffany typickým porušovaním tradícií, používaním rastlinných a zvieracích motívov na šperkoch spolu s netradičnými druhmi a tvarmi drahokamov. Nové tvary výbrusov a netradičné kombinácie drahokamov s inými kameňmi s obľubou používali aj dizajnéri z obdobia art deco. Na zvýšenie dramatickosti často v jednom šperku spájali farebné zafíry, smaragdy, opály a rubíny s čiernymi alebo bielymi diamantmi.
Ďalší boom prišiel v 50. rokoch, keď po nie príliš vydarených dekádach zatúžila svetová smotánka opäť po okázalom luxuse. Hold briliantom vzdávali ikony tej doby ako Elizabeth Taylor, Jackie Kennedy či Eva Peron. Avšak najznámejšia hviezda obdivujúca diamaty nepochybne ostane Audrey Hepburn, ktorej Raňajky u Tiffanyho sa stali synonymom luxusu a elegancie, ktorú diamanty jednoznačne prezentujú.